Video

Her legges ut fortløpende vidoer med kort instruksjon om forskjellige padleteknikker. Har du lyst å lære mer, ta kontakt!

 

Håndrulle med årepose
Dette er en fin trening for å øve inn koordinasjon og riktig teknikk for rulle med åre. Det er også en god øvelse for å øve på vanntilvenning.
Denne øvelsen belaster ikke i noe særlig grad skulderledd og er relativt lett å gjennomføre.

  1. Bruk en oppblåsbar eller fast årepose
  2. Sørg for å få ett godt grep med hånda i posen
  3. Strekk ut handa med åreposen 90 grader ut fra kajakken
  4. Begynn forsiktig og len bare litt ut
  5. Bruk hofte og kne for å vrikke kajakken opp igjen (sambavrikk)
  6. Samtidig som du vrir/snur hodet og ser på åreposen
  7. Gjenta og strekk handa lengre ut for hver gang – husk 90 grader.
  8. Har du en kajakk som er lav bak cockpit kan du lene overkroppen bakover. Dette gjør at du kommer lettere opp igjen 

 

Håndrulle (uten årepose)
Her gjør jeg håndrulle i en NDK Romany som er en svært lettrullet kajakk.

  1. Legg deg i startposisjon (bøy overkroppen fremover og hendene skal ligge ved vannoverflaten langs med kajakken ved hofta)
    Høyrehendt: Legg hendene langs med venstre side av kajakken.
  2. Vri overkroppen slik at den ligger 90 grader ut fra kajakken og strekk begge hendene over hodet som en forlengelse av kroppen.
  3. Høyrehendt: Slå først slå mot bunnen med høyre hånd og følg deretter med andre hånden.
  4. Litt før du startet med å slå med hånden, bøyer du overkroppen bakover og ser på fingrene (dvs du må vri hodet samtidig)
  5. Har du en kajakk som er lav bak cockpit kan du lene overkroppen bakover. Dette gjør at du kommer lettere opp igjen

Håndrulle sett under vann:

 

Sveiperulle

  1. Startposisjon:
    Høyrehendt: Åra skal ligge parallelt langs med kajakken og i vannoverflaten slik at fingrene skal være i «lufta».
    Venstrehånda skal ligge bak hofta og høyrehånda foran hofta, slik at midt i mellom begge hendene skal være omtrent på venstre rumpeball.
  2. Vri overkropp og åre samtidig ut slik at tuppen på årebladet tegner en halvmåne. 
  3. Se hele tiden på årebladet.
  4. Vinkle årebladet skrått, slik at det gir oppdrift.
  5. Avslutt ca kl 8 (du starter kl 12, du ser skrått bakover ved avslutningen.
  6. Viktig at venstre hånd er nær brystkassa i første del av rulla.
  7. Har du en kajakk som er lav bak cockpit kan du lene overkroppen bakover. Dette gjør at du kommer lettere opp igjen

 

Sculling

  1. Startposisjon som sveiperulle
  2. Som sveiperulle
  3. Som sveiperulle
  4. Som sveiperulle
  5. Høyrehendt: Her er det viktig at du presser opp høyre kne og motsatt med venstre (presser ned). Dette etyr at du må ha en viss sumbavrikk i hofta og holde den konstant mens du sculler.
  6. Nå skal du føre årebladet frem igjen og må endre vinkelen på årebladet slik at det gir oppdrift når du fører åren fremover.
  7. Hodet skal vende opp mot himmelen under hele akten.
  8.  Når du vil opp, avslutter du med et sveipetak bakover og sørger for at du vrir hodet bak og ser på årebladet.
    Tips! Tenk at du har en mynt på skuldra som du klemmer fast med kinnet.
  9. Hjelp til i avslutningen med et rykk i høyre kne og hoftevrikk.
  10. Har du en kajakk som er lav bak cockpit kan du lene overkroppen bakover. Dette gjør at du kommer lettere opp igjen

 

Re-entry og rulle/sculle

  1. Du har gått rundt og er ute av kajakken
  2. Høyrehendt:
    Sett inn føttene i cockpit mens du ligger til høyre for kajakken.
    Plasser åra parallelt med kajakken og senter av åre skal være i senter av cockpit.
    Hold åre og cockpitkant samtidig med venstre hånd
  3. Ta et dypt drag og hold pusten
  4. Høyrehendt: Ta venstrehånd og hold på venstre cockpitkant.
  5. Nå er begge hendene på hver sin side av cockpit.
  6. Dra deg inn, slik at du sitter godt med fotplad på pedalene og knærne må ha god støtte. (Dvs du setter deg inn som du gjør på land, men nå opp ned)
  7. Resten blir som sveiperulla eller sculling.
  8. PS! I video under viser jeg hvordan du tømmer kajakk for vann, men i dette tilfelle er det meningsløst siden jeg fyller den med vann senere.

Sett forfra:

Reklamer